آسان درب
تولیدکننده درب‌های فلزی
• مقاوم در برابر صدا (آکوستیک)
• مقاوم در برابر حریق (ضدحریق)
• استیل پلاست
• استنلس استیل
تولیدکننده درب‌های فلزی مقاوم در برابر صدا (آکوستیک) مقاوم در برابر حریق (ضدحریق) استیل پلاست استنلس استیل

آسان درب ـ تولید کننده درب‌های ایمنی ساختمان

صفحه اصلى /

مقالات /

درب آکوستیک ضد صدا ـ عایق صوتی

درب آکوستیک ضد صدا ـ عایق صوتی

روش‌های آکوستیک کردن ساختمان، عایق‌های آکوستیکی (ضد صدا)
یکی از شاخه‌های علم آکوستیک، آکوستیک ساختمان‌ها و سالن‌ها می‌باشد. هدف اصلی از بین بردن صداهای زائد (نویز) و ایزوله‌سازی صوتی می‌باشد.

چگونه یک اتاق را آکوستیک کنیم؟
چگونه استودیو ضبط صدا را آکوستیک کنیم؟
چگونه استودیو خانگی داشته باشیم؟
چگونه فضاهای هتل را آکوستیک کنیم؟
چگونه فضاهای آموزشی را آکوستیک کنیم؟

بکارگیری عایق مناسب و درزبندی درب یکی از مراحل مهم آکوستیکی کردن ساختمان می‌باشد.

عایق پشم سنگ (Stone Wool):

پشم سنگ عایق حرارتی و صوتی و از بین انواع عایق‌ها امن‌ترین می‌باشد و با محیط زیست کاملاً سازگاری دارد و برای مهیّا کردن آرامش بیشتر در ساختمان‌ها و ادارات و جلوگیری از آلودگی صوتی در سالن‌های کنفرانس، استودیوهای ضبط صدا، هتل‌ها، سالن‌های سینما، آموزشگاه‌ها و... استفاده می‌شود.

عایق پشم سنگ از دو طریق به کاهش صدا کمک می‌کند:

1) کاهش انتقال صدا در میان اجزای متشکله سازه

2) جذب صدا در سطح

افت انتقال صدا عبارت است از کاهش انرژی صوتی هنگام عبور از دیوار، کف، بام و غیره که در مجموع از خصوصیات محیط مادی است.

جذب صدا عبارت است از کاهش انرژی صوتی هنگامی که صدا از سطح منعکس می‌گردد. ضریب جذب صدا با عددی بین صفر و یک بیان می‌شود. اگر سطحی هیچ صدایی را جذب نکند، ضریب جذب صفر است. اگر 100% صدا جذب شود ضریب برابر یک می‌شود. عایق پشم سنگ بازدهی بالایی در جذب و کاهش صدا دارد؛ به همین دلیل در فرودگاه‌ها، استودیوهای صدابرداری، زیر ریل‌ها و در ایستگاه‌های متروی داخل شهری به منظور جلوگیری از انتقال ارتعاشات و صدا از عایق پشم سنگ استفاده می‌کنند.

مقدار افت انرژی صوتی در هنگام عبور از مواد بستگی به ضخامت آن‌ها دارد. این مقدار در مورد پشم سنگ به ویژه در فرکانس‌های کم با افزایش ضخامت بالا می‌رود. قرار دادن فاصله هوایی مناسب در پشت عایق صدا، ضریب تضعیف آن را به نحوه محسوسی افزایش می‌دهد.

عایق صوتی سرب (Lead Sheet):

مهم‌ترین ویژگی یک عایق صوتی مناسب، زیاد بودن وزن ویژه، نرمی طبیعی، ظرفیت بالای کاهش سر و صدا و غیر قابل نفوذ بودن است. زیادی وزن از این نظر حائز اهمیت است که باعث کاهش شدت ارتعاشات صوتی می‌شود. نرمی ورق سرب باعث کاهش ارتعاشاتی می‌شود که در سایر مصالح آکوستیکی عادی است. ورق سرب را می‌توان در بسیاری از تیغه‌های نازک مانند درب مصرف کرد تا بدون افزایش حجم، عبور صدا را کاهش دهد. لذا با تعبیه ورق سرب، ساختار درب مانع عبور فرکانس‌های کم می‌شود که برای سالن‌های سینما و کنسرت و استودیوهای ضبط صدا بسیار مناسب می‌باشد.

درزبندی (Sealing)

درب‌های آسان درب از سه ناحیه درزبندی می‌شود:

1ـ بین چهارچوب و دیوار:

در فضای داخلی، با اسپری فوم پلی‌یورتان تمام خلل و فرج باقیمانده بین چهارچوب و دیوار درزبندی می‌شود. این کار میزان عبور صدا را از این منفذ به شدت کاهش می‌دهد.
در فضای بیرونی، لبه چهارچوب بر روی دیوار قرار می‌گیرد و فضای اندک مابین این لبه و دیوار با گاسکت مخصوصی به عنوان مانعی برای عبور صدا درزبندی می‌شود.

2ـ بین درب و چهارچوب:

درب‌ها و چهارچوب‌ها به گاسکت‌های ویژه‌ای تجهیز شده که مانع نفوذ دود سرد و گرد و غبار می‌باشد. نوع ضدحریق این درزگیرها در اثر تماس با حرارت یا شعله آتش، با انبساط تا 4 برابر حجم اولیه، تمامی فضای بین درب و چهارچوب را پر نموده و از انتشار دود گرم و گازهای سمی محصولات احتراق جلوگیری می‌نماید. این گاسکت‌ها، مابین درب و چهارچوب کاملاً فشرده شده و در عایق‌بندی درب و کاهش عبور صوت و حرارت نقش بسیار پررنگی ایفا می‌نماید.

3ـ آستانه چهارچوب:

همیشه در رابطه با آستانه این تناقض وجود داشته که اگر چهارچوب آستانه‌دار باشد پاگیر شده و ممکن است افراد هنگام خروج تعادل خود را از دست بدهند، از سوی دیگر اگر آستانه وجود نداشته باشد عایق‌بندی درب بی‌معنی خواهد بود، که معمولاً در این چالش، آستانه حذف می‌شود. در بسیاری از درب‌هایی که تحت عنوان آکوستیک در مکان‌هایی نظیر سالن‌های سینما و همایش که روزانه جمعیت زیادی در حال استفاده می‌باشند، درب چنان که شایسته است به وظیفه خود عمل نمی‌کند. این مسئله باعث خواهد شد که کارشناسان شرکت آسان درب چند نوع آستانه طراحی‌کنند که علاوه بر عایق‌بندی قسمت زیرین درب، حداقل پاگیری را داشته باشد.

یکی از نکات بسیار کلیدی برای عایق‌بندی پایین درب، ملات‌ریزی فضای خالی موجود در زیر آستانه چهارچوب است که علاوه بر این موضوع، استحکام و عمر آستانه را افزایش می‌دهد.
لازم به ذکر است که در صورت نیاز خریدار، استفاده از پروفیل رمپی آسان درب (Easy Ramp Profile) نیز، به هموارتر کردن مسیر خروج کمک شایانی می‌نماید.

شرکت آسان درب با بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص، متعهد و کارآمد توانایی تولید درب‌های آکوستیک به صورت سه لنگه و چهار لنگه برای اتاق‌های هواساز و تأسیسات و دیتاسنتر که تجهیزات بزرگی می‌بایست از درب عبور کند نیز دارد؛ رعایت آکوستیک استاندارد درب از رزومه کاری این شرکت می‌باشد.

برخی پروژه‌های انجام شده
آیا نیاز به مشاوره دارید؟